Jak zmniejszyć ból mięśni po treningu?

Chyba każdy z nas wie, czym są bóle mięśniowe, odczuwane dzień lub kilka dni po intensywnym treningu. Są one powodowane przez mikrouszkodzenia mięśni, których przyczyn naukowcy nie są w stanie jednoznacznie zdiagnozować. Czy są jakieś sposoby, które pozwoliły zmniejszyć bóle mięśniowe?
Przyczyny bólów mięśniowych
Naukowcy do dziś nie są zgodni, jaka może być przyczyna mikrouszkodzeń mięśni i dolegliwości bólowych w ich obrębie w kilka godzin po zakończeniu ćwiczeń fizycznych. Największa popularnością cieszą się dwa wyjaśnienia:
– za winowajcę uważa się prostaglandyny – są to substancje powodujące większe uwrażliwienie połączeń nerwowych, co przekłada się na większą podatność na bodźce i mocniejsze odczuwanie bólu,
– za jedną z przyczyn bolesności mięśni uważa się również zjawisko ich “wapnienia” w miejscach szczególnie obciążonych w trakcie treningu, w których pojawia się chwilowy stan zapalny. Powoduje on bolesność, którą naukowcy wiążą z zakwasami po treningu.
Walka z zakwasami
W toku badań naukowych okazało się, że istnieje kilka skutecznych sposobów, pozwalających zmniejszyć bolesność mięśni po treningu. Jedną z najskuteczniejszych jest przyjmowanie w porze potreningowej porcji odżywki węglowodanowo-białkowej, powstałej ze zmieszania ok. 40 gramów wysokiej jakości białka i 40-100 gramów szybko przyswajalnych węglowodanów. Liczne doświadczenia wykazały, że przyjęcie takiego miksu po treningu:
– zmniejsza ból mięśni,
– zmniejsza powstawanie mikrouszkodzeń w obrębie tkanki mięśniowej,
– zdecydowanie przyspiesza czas regeneracji włókien mięśniowych nawet po długim i intensywnym treningu wytrzymałościowym.
Oprócz przyjmowania po treningu szejka węglowodanowo-białkowego, należy dbać również o właściwy poziom nawodnienia organizmu. Ułatwia to oczyszczenie organizmu ze szkodliwych produktów przemiany materii i toksyn, namnażających się w organizmie w trakcie wysiłku fizycznego. Dodatkowa suplementacja potasem oraz magnezem ułatwi uzupełnianie niedoborów elektrolitów, traconych z organizmu wraz z potem i moczem. Dzięki temu nie tylko zmniejszymy ból mięśni, ale także ochronimy organizm przed bolesnymi kurczami.